U ovom radu istražuje se koncept virtualne stvarnosti (VR) s naglaskom na interaktivnost između modela, korisnika i okoline kao ključni element korisničkog iskustva. Nakon pregleda relevantnih tehnologija i njihovih primjena, predložena je metodologija izrade interaktivnog virtualnog okruženja koja potencijalnim korisnicima omogućava dublje razumijevanje VR tehnologija i sustava, kao i njihovih mogućnosti pri kreaciji interaktivne virtualne stvarnosti. Također je opisan detaljan postupak izrade virtualnog okruženja kako bi se minimizirali problemi na koje se nailazi pri kreiranju interaktivnih iskustava. Kroz četri praktična primjera prikazane su mogućnosti interaktivnosti u virtualnoj stvarnosti korištenjem alata SimLab VR Studio, te je za svaki primjer razložen detaljan opis koji vodi korisnika kroz korake izrade, čime se osigurava jasno razumijevanje i pravilno korištenje alata. Prvo je prikazan primjer prilagodbe prostorije, gdje korisnik sam odabire izgled i raspored elemenata prema vlastitim željama. Zatim su prikazani različiti virtualni efekti koji stvaraju uvjerljivu percepciju realnosti virtualnog okruženja, pri čemu kombinacija više efekata omogućuje stvaranje dojmljivog virtualnog iskustva. Na sljedećem primjeru prikazan je proces rastavljanja i sastavljanja miksera, gdje korisnik prolazi kroz različite faze rastavljanja uređaja, pritom koristeći alate unutar virtualne stvarnosti, i dobiva uvid u njegovu unutarnju strukturu i način na koji funkcionira. Na kraju su izrađene simulacije rada reduktora i zavarivanja autonomne robotske ruke, koje služe za analizu i preispitivanje ispravnosti modela. Rad pruža uvid u suvremene VR tehnologije i potencijal virtualne stvarnosti u kontekstu konstruiranja, oblikovanja, edukacije korisnika i primjeni u različitim fazama razvoja proizvoda, pritom naglašavajući važnost interaktivnosti pri stvaranju uvjerljivog virtualnog iskustva.
Filip Patafta
2025.
Završni rad