Ovaj diplomski rad istražuje kako imerzivne tehnologije, u kombinaciji s metodama povratnog inženjerstva, mogu unaprijediti analizu i razumijevanje tehničkih sustava. Poseban naglasak stavljen je na usporedbu triju različitih okruženja – fizičkog, CAD modela i virtualne stvarnosti (VR) – u kontekstu korisnikove sposobnosti percepcije funkcionalnosti, dimenzija, materijala te procesa i redoslijeda rastavljanja proizvoda. U sklopu rada provedeno je istraživanje literature, nakon čega je izvršen odabir odgovarajućih proizvoda za digitalno modeliranje i eksperimentalnu analizu. Odabrani su stvarni proizvodi različitih razina složenosti: šivaća mašinica, vodomjer i sušilo za kosu. Njihovo modeliranje provedeno je s visokim stupnjem detalja, uz naglasak na točnu rekonstrukciju svih sastavnih dijelova i spojeva. U svrhu što vjernijeg prikaza korišteno je i 3D skeniranje kućišta sušila za kosu. Modeli su potom integrirani u virtualno okruženje, čime su stvoreni uvjeti za interaktivnu simulaciju rastavljanja u VR-u. Eksperimentalni dio uključivao je studiju s devet ispitanika koji su rastavljali sva tri proizvoda, svaki u jednom od triju okruženja: fizičkom, CAD-u i VR-u. Osim samog procesa rastavljanja, sudionici su odgovarali na pitanja usmjerena na prepoznavanje materijala, procjenu dimenzija, razumijevanje funkcionalnosti elemenata te određivanje ispravnog redoslijeda rastavljanja. Nakon provedenog eksperimenta, prikupljeni podatci su analizirani te su izrađene usporedbe za svaki proizvod i način rastavljanja. Rezultati pokazuju da fizičko rastavljanje daje najbolje rezultate u pogledu točnosti i brzine, no virtualna stvarnost se pokazuje kao iznimno obećavajuća alternativa, s rezultatima koji se približavaju onima iz fizičkog okruženja. Uz to, virtualna stvarnost pruža dodatne prednosti u pogledu sigurnosti, fleksibilnosti, pristupačnosti i mogućnosti višestruke interakcije s modelom. Na temelju dobivenih podataka, formulirane su preporuke za primjenu virtualne stvarnosti u situacijama kada fizički pristup nije moguć, kada je oprema osjetljiva ili skupa te u edukacijske svrhe.
Maja Pipalović
2025.
Diplomski rad